2410256421 | info@efeel.gr

Ε.Φ.Ε.Ε. ΛΑΡΙΣΑΣ

Search
Close this search box.

Ο ΝΕΟΣ ΠΡΟΕΔΡΟΣ ΤΗΣ ΕΦΕΕΛ ΜΙΛΑ ΣΤΗ LARISSANET

Αστ. Νάκας: Ανέτοιμες οι μικρές επιχειρήσεις για τα ηλεκτρονικά βιβλία (MyData) – Τι πρέπει να γίνει

«Η Λάρισα και με τον συνδυασμό βεβαίως του καινούργιου αναπτυξιακού νόμου, που πιστεύω ότι μέχρι τέλος Ιανουαρίου του 2022 θα μπει σε ισχύ, θα αποτελέσει πόλο έλξης επενδυτών, αλλά και επενδύσεων από τις ήδη υπάρχουσες επιχειρήσεις…»

Συνέντευξη στον Γιάννη Ανδρεάκη

Αναμφίβολα σε μια από τις πλέον σύνθετες και απαιτητικές περιόδους για τον κλάδο των Λογιστών – Φοροτεχνικών αναλαμβάνει την προεδρία της ΕΦΕΕΛ ο Αστέριος Νάκας… Στη συζήτηση που είχε με τη larissanet ο νέος πρόεδρος της Ένωσης Φοροτεχνικών Ελευθέρων Επαγγελματιών ν. Λάρισας παρουσιάζει με γλαφυρό τρόπο τον τεράστιο φόρτο δουλειάς που επωμίστηκε ο κλάδος για να υλοποιηθούν τα μέτρα στήριξης, τα οποία θέσπισε η Κυβέρνηση, ώστε οι ρυθμίσεις τους να φτάσουν έγκαιρα τόσο στους εργαζόμενους, όσο και στις επιχειρήσεις.

Παράλληλα, κρίσιμο είναι το ζήτημα που αναδεικνύεται με την προσαρμογή στο νέο σύστημα των ηλεκτρονικών βιβλίων, γνωστό και ως MyData. Ο κ. Νάκας επισημαίνει πως ενώ το 90% των μεγάλων επιχειρήσεων μπορούν να το εφαρμόσουν, η κατάσταση με τις μικρές και τις πολύ μικρές επιχειρήσεις είναι εντελώς διαφορετική. Στο πλαίσιο αυτό καταθέτει δέσμη προτάσεων ώστε αφενός να απλοποιηθεί η διαδικασία και αφετέρου να είναι ομαλή η μετάβαση στο νέο σύστημα.

Ενδιαφέρον παρουσιάζουν οι θέσεις του προέδρου της ΕΦΕΕΛ σχετικά με τις προοπτικές της τοπικής οικονομίας, για τις οποίες – εφόσον τεθεί σε εφαρμογή και ο νέος Αναπτυξιακός Νόμος – δηλώνει αισιόδοξος.

Σε άλλο σημείο ο Αστέριος Νάκας αναφέρεται στις προτεραιότητές του ως νέος πρόεδρος της ΕΦΕΕΛ, ενώ παραθέτει τα πλέον φλέγοντα από τα ζητήματα που τίθενται με το πλαίσιο διεκδικήσεων του κλάδου των Λογιστών – Φοροτεχνικών.

Κλείνοντας στέλνει σαφή μηνύματά προς την Κυβέρνηση, τους συναδέλφους, όπως και προς τους πολίτες.

Κε Νάκα, καθώς οδεύουμε προς το τέλος του έτους, πώς θα σκιαγραφούσατε την κατάσταση που επικρατεί στα γραφεία των φοροτεχνικών;

Από ενάρξεως της πανδημίας, δηλαδή από τον Μάρτιο του 2020 έως και σήμερα, όλοι οι Λογιστές – Φοροτεχνικοί ήμασταν στα γραφεία μας για να μπορέσουν να υλοποιηθούν τα μέτρα που ψήφιζε η κυβέρνηση, συμπληρώνοντας πλατφόρμες που άνοιγαν η μία μετά την άλλη και διαβάζοντας – ερμηνεύοντας τις ΠΝΠ και τις διατάξεις. Αυτή την στιγμή τα Λογιστικά – Φοροτεχνικά γραφεία, βρίσκονται στην φάση της αποσυμπίεσης από όλο αυτό το σισύφειο μαρτύριο και ασχολούμαστε πλέον με αυτό που πρέπει, την Λογιστική και την Φορολογία. Αν και η αλήθεια είναι ότι ένας μεγάλος όγκος διεκπεραίωσης εργασιών του Δημοσίου έχει πλέον ψηφιοποιηθεί και γίνεται ηλεκτρονικά με τους πολίτες να τρέχουν στα γραφεία μας για να εξυπηρετηθούν.

Πού εντοπίζεται ο μεγαλύτερος όγκος δουλειάς και πόσο έχει επιβαρυνθεί ο φόρτος εργασίας κατά το χρονικό διάστημα της πανδημίας;

Ο κλάδος των Λογιστών – Φοροτεχνικών σήκωσε το βάρος υλοποίησης όλων των οικονομικών μέτρων που εξήγγειλε η κυβέρνηση μένοντας στα γραφεία μας και δουλεύοντας ασταμάτητα, τουλάχιστον 12 με 14 ώρες ημερησίως και επιπλέον τα Σαββατοκύριακα και τις αργίες. Να φανταστείτε από την αρχή της πανδημίας ψηφίστηκαν 27 ΠΝΠ (Πράξεις Νομοθετικού Περιεχομένου) και 1679 εγκύκλιοι – αποφάσεις. Έχουν δημιουργηθεί πληθώρα από ηλεκτρονικές πλατφόρμες και τέλος νομοθετήθηκαν πάνω από 30 χρηματοδοτικά εργαλεία οικονομικής ενίσχυσης. Λαμβάνοντας υπ’ όψιν όλα τα παραπάνω και επίσης το γεγονός ότι όλα αυτά υλοποιήθηκαν από τους συναδέλφους Λογιστές – Φοροτεχνικούς, μπορεί να υπολογίσει ο κάθε ένας πόσο έχει επιβαρυνθεί ο φόρτος εργασίας των συναδέλφων, που αν δεν ξεπερνούσαμε εαυτούς, δεν θα μπορούσαν να αποδώσουν τα μέτρα στήριξης και ανακούφισης και να φτάσουν έγκαιρα σε εργαζόμενους και επιχειρήσεις. Η αλήθεια είναι ότι δεν μας κούρασε η δουλειά τόσο πολύ, όσο το γεγονός ότι οι περισσότερες οδηγίες για την υλοποίηση των μέτρων ήτανε ελλιπείς και κακογραμμένες και αρκετές από αυτές με ημερομηνία λήξης των αιτήσεων ημέρα Κυριακή. Η ομοσπονδία μας η ΠΟΦΕΕ, συνεχώς παρέμβαινε για να μπορέσουν να διορθωθούν αυτές οι αστοχίες, αλλά δυστυχώς τις περισσότερες φορές δεν εισακούονταν.

Πώς εξελίσσεται η προσαρμογή στο σύστημα MyData;

Καταρχήν είναι κοινά αποδεκτό, από όλους τους επιστημονικούς και θεσμικούς φορείς της ότι τα ηλεκτρονικά βιβλία (MyData), θα μπορούσαν να αποτελέσουν ένα σύγχρονο εργαλείο απεικόνισης των οικονομικών στοιχείων των επιχειρήσεων, αυτή την στιγμή όμως, διαπιστώνεται ότι το 90% των μεγάλων επιχειρήσεων δηλώνουν έτοιμες να τα εφαρμόσουν και τα εφαρμόζουν στα λογιστήρια τους. Όμως οι μικρές και πολύ μικρές επιχειρήσεις είναι ανέτοιμες προς το παρόν να εφαρμόσουν τα ηλεκτρονικά βιβλία (MyData), διότι δεν έχουν την απαραίτητη ενημέρωση από τους φορείς τους, οι οποίοι με την σειρά τους δεν έχουν ενημερωθεί, σε κεντρικό επίπεδο, από την ΑΑΔΕ και το Υπουργείο Οικονομικών, για τις υποχρεώσεις που απορρέουν από την εφαρμογή των MyData. Θεωρώ ότι η προσαρμογή των ηλεκτρονικών βιβλίων δεν εξελίσσεται ομαλά διότι ένα μεγάλο ποσοστό των επιχειρήσεων αυτή τη στιγμή, αδυνατεί να τα υλοποιήσει. Οι λόγοι κυρίως είναι οικονομικοί, λόγω του απαιτούμενου ποσού για εγκατάσταση λογισμικού προγράμματος.

«Από την αρχή της πανδημίας ψηφίστηκαν 27 Πράξεις Νομοθετικού Περιεχομένου και 1679 εγκύκλιοι – αποφάσεις. Δημιουργήθηκε πληθώρα από ηλεκτρονικές πλατφόρμες και τέλος νομοθετήθηκαν πάνω από 30 χρηματοδοτικά εργαλεία οικονομικής ενίσχυσης… αν δεν ξεπερνούσαμε εαυτούς, δεν θα μπορούσαν να αποδώσουν τα μέτρα στήριξης και ανακούφισης και να φτάσουν έγκαιρα σε εργαζόμενους και επιχειρήσεις»

Ποιές είναι οι προτάσεις σας ώστε να επιτευχθεί η απλοποίηση της διαδικασίας;

Πρώτον, θα πρέπει να γίνει μία μεγάλη διαφημιστική καμπάνια του Υπουργείου Οικονομικών, σε συνεργασία με την ΑΑΔΕ για τα ηλεκτρονικά βιβλία (MyData) και να ενημερωθούν οι επιχειρηματίες τι είναι και πως εφαρμόζονται, δεν γίνετε ένα τόσο μεγάλο επιχείρημα, που αλλάζει όλα τα μέχρι σήμερα δεδομένα να μην κοινωνείται. Δεύτερον θα πρέπει το έτος 2022 να έχει προαιρετική εφαρμογή και να μην καταλογίζονται πρόστιμα. Δεν γίνετε εν μέσω πανδημίας να εφαρμοστεί όλο αυτό το εγχείρημα. Τρίτον να δοθεί επιδότηση – επιχορήγηση σε όλες τις επιχειρήσεις, ανάλογα βέβαια και με το μέγεθος τους για την προμήθεια ηλεκτρονικού εξοπλισμού και λογισμικού προγράμματος. Τέταρτον να ισχύσει για όλες τις επιχειρήσεις η μείωση της παραγραφής από 5 έτη σε 3 έτη που διαβιβάζουν τα παραστατικά τους ηλεκτρονικά και όχι μόνο για τις επιχειρήσεις που επιλέγουν την ηλεκτρονική διαβίβαση μέσω οποιουδήποτε παρόχου. Τέλος θα ήθελα να προσθέσω ότι όλο το εγχείρημα των MyData, που θέλει να εφαρμόσει το Υπουργείου Οικονομικών με την ΑΑΔΕ, που βέλτιστο στόχο έχει την πάταξη της φοροδιαφυγής, εάν δεν θέσει ως δικλείδα ασφαλείας την υποχρεωτικότητα της υπογραφής του Λογιστή – Φοροτεχνικού με τον μηδενισμό των ορίων του άρθρου 38 του ν.2873/2000, πολύ φοβάμαι ότι θα καταστεί μη αποτελεσματικό.

Καθώς η Επιστρεπτέα Προκαταβολή αποτελεί μείζον θέμα για επιχειρήσεις και επαγγελματίες, πώς προδιαγράφονται οι περαιτέρω εξελίξεις;

Δημοσιεύθηκαν στο ΦΕΚ οι αποφάσεις για τις 7 στο σύνολο επιστρεπτέες προκαταβολές και έτσι ανοίγει ο δρόμος στην ΑΑΔΕ να αναρτήσει τα ποσά στο taxis των επιχειρήσεων. Σύμφωνα λοιπόν με τα όσα προβλέπονται στις υπουργικές αποφάσεις το συνολικό ποσό που καλούνται να επιστρέψουν οι επιχειρήσεις είναι «κουρεμένο» έως και 75%. Επίσης παρέχεται η δυνατότητα έκπτωσης 15% για την εφάπαξ καταβολή του επιστρεπτέου ποσού μέχρι 31/12/2021. Εφόσον οι επιχειρήσεις δεν επιλέξουνε την εφάπαξ καταβολή, τότε το ποσό θα εξοφληθεί σε 60 άτοκες δόσεις, αρχής γενομένης από τον Ιανουάριο του 2022. Αυτά ισχύουν σήμερα, οι πληροφορίες μου βέβαια μιλάνε για παράταση στην αποπληρωμή των ποσών, σε κάθε περίπτωση το παρακολουθούμε.

Οι οικονομικές υποχρεώσεις που δημιουργήθηκαν κατά την περίοδο των περιοριστικών μέτρων λόγω της πανδημίας, θα μπορούσαν να αποδειχτούν τροχοπέδη για την πραγματική οικονομία κατά το προσεχές χρονικό διάστημα;

Το πρόβλημα κυρίως εντοπίζεται στις παλαιές οφειλές που ήτανε σε ρύθμιση και όχι σε αυτές που δημιουργήθηκαν κατά τον καιρό της πανδημίας, που άλλωστε βγήκε ρύθμιση των 72 δόσεων των διατάξεων του άρθρου 75 του ν. 4821/2021 (Α134), σε κάθε περίπτωση δεν νομίζω ότι οι οφειλές αυτές θα αποτελέσουν τροχοπέδη για την πραγματική οικονομία, απλά η αγορά πιστεύω πρέπει να κρατηθεί ανοιχτή για να μπορέσουν οι επιχειρήσεις να τζιράρουν και να βρούνε ένα ρυθμό πάλι στην επιχειρηματική τους ζωή.

Πώς θα περιγράφατε την κατάσταση στην τοπική οικονομία και ποιές είναι οι προοπτικές της;

Θεωρώ ότι η Θεσσαλία ολόκληρη, αλλά και ειδικότερα η Λάρισα και με τον συνδυασμό βεβαίως του καινούργιου αναπτυξιακού νόμου, που πιστεύω ότι μέχρι τέλος Ιανουαρίου του 2022 θα μπει σε ισχύ, θα αποτελέσει πόλο έλξης επενδυτών, αλλά και επενδύσεων από τις ήδη υπάρχουσες επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται στη Λάρισα και οι οποίες είναι ιδιαίτερα ανταγωνιστικές σε όλη την Ευρώπη. Η σημερινή κατάσταση στην τοπική οικονομία, μετά τα αλλεπάλληλα lockdown, πιστεύω αρχίζει την ανιούσα πορεία, οι επιχειρήσεις σιγά – σιγά θερμαίνονται οικονομικά από τις καθημερινές εισπράξεις. Γενικά πιστεύω ότι έρχονται καλύτερες μέρες και για την τοπική οικονομία αλλά και την εθνική.

Ποιές είναι οι βασικές προτεραιότητες που θέτετε ως πρόεδρος της ΕΦΕΕΛ;

Ως βασική μου στόχευση θέτω την περαιτέρω θεσμική κατοχύρωση και ενδυνάμωση του επαγγέλματος του Λογιστή – Φοροτεχνικού. Εάν η πολιτεία θέλει να προστατεύσει – αυξήσει τα δημόσια έσοδά της πρέπει να φροντίσει για την ανεξαρτησία των Λογιστών – Φοροτεχνικών στα πρότυπα των ελεγκτών. Με ευθύνη της πολιτείας παραμένουν ανοιχτά σημαντικά θέματα του κλάδου, από την έναρξη εργασιών στη Δ.Ο.Υ., έως τον πειθαρχικό έλεγχο. Επίσης μία από τις βασικές προτεραιότητες είναι να αυξηθεί η δύναμη του συλλόγου. Αυτή τη στιγμή η ΕΦΕΕΛ απαριθμεί 260 μέλη. Πρέπει να συνειδητοποιήσουν και οι υπόλοιποι συνάδελφοι, ότι με την εγγραφή τους στην ΕΦΕΕΛ δυναμώνει η φωνή τους για την δίκαιη διεκδίκηση των αιτημάτων του κλάδου μας. Επίσης δυναμώνοντας οι σύλλογοι ανά την Ελλάδα, δυναμώνει και η ομοσπονδία μας η ΠΟΦΕΕ, έχοντας ακόμα μεγαλύτερη διαπραγματευτική φωνή. Κλείνοντας την απάντηση, κάνω κάλεσμα σε όλους τους συναδέλφους που δεν είναι γραμμένοι στην ΕΦΕΕΛ, να σπεύσουν να εγγραφούν για μία ΕΦΕΕΛ δυνατή.

Τί περιλαμβάνει το πλαίσιο διεκδικήσεων του κλάδου των φοροτεχνικών προς την Κυβέρνηση;

α) Να δοθεί το αυτονόητο δικαίωμα στον Λογιστή – Φοροτεχνικό να μπορεί να ασθενήσει, να δοθεί το δικαίωμα στην γυναίκα Λογίστρια – Φοροτεχνικό να εγκυμονήσει και όχι να αποτελούν έρμαια λήξεων υποχρεώσεων. Είναι αδιανόητο να παραμένει ένα τέτοιο θέμα άλυτο. Το αυτονόητο για όλον τον υπόλοιπο πληθυσμό, θα πρέπει να ισχύει και για τον Κλάδο μας.

β) Ως Κλάδος είμαστε μέχρι και τον Αύγουστο, στις επάλξεις χωρίς μία μέρα ξεκούρασης, ζητούμε από τώρα και στο εξής ο μήνας Αύγουστος να είναι κενός από καταληκτικές ημερομηνίες και υποχρεώσεις για τους Φοροτεχνικούς – Λογιστές, όπως είναι για τους περισσότερους επιστήμονες επαγγελματίες (δικηγόρους, συμβολαιογράφους, μηχανικούς, κλπ.).

γ)Η υπογραφή από πιστοποιημένο Λογιστή – Φοροτεχνικό και ο μηδενισμός των ορίων του άρθρου 38 του 2873/2000 (σημ. προηγούμενη κυβέρνηση είχε κατεβάσει το όριο από τις 100.000€ στις 50.000€), αν πραγματικά επιθυμείτε τον δραστικό περιορισμό της φοροδιαφυγής.

Είναι τα πιο φλέγοντα από τα ζητήματα του πλαισίου διεκδικήσεων του κλάδου των Λογιστών – Φοροτεχνικών.

Κλείνοντας, και ενόψει του νέου έτους που πρόκειται να εκκινήσει ποιά είναι τα μηνύματα που θέλετε να αποστείλετε προς την Κυβέρνηση, προς τους συναδέλφους σας, όπως και προς τους πολίτες;

Εύχομαι καταρχήν σε όλον τον κόσμο υγεία και ευτυχία στα σπιτικά τους, το πνεύμα των Χριστουγέννων να φέρει ειρήνη και μακροημέρευση στις καρδιές όλων μας. Το μήνυμα που θέλω να στείλω στην κυβέρνηση είναι να αφουγκραστεί τα δίκαια, διαχρονικά αιτήματα του κλάδου μας και να τα υλοποιήσει, διότι μόνο όφελος θα προκύψει και να θυμάται ότι ο κλάδος μας είναι αυτός που έβαλε πλάτη στην υλοποίηση όλων των οικονομικών μέτρων. Προς τους συναδέλφους μου, θα ήθελα να τους αποστείλω την δέσμευση μου ότι θα κάνω τα μέγιστα για την προάσπιση των συμφερόντων του επαγγέλματος μας και ότι θα είμαστε μαζί και στα εύκολα αλλά και στα δύσκολα. Τέλος θα ήθελα να πω για τους πολίτες, αφού πρωτίστως τους ευχαριστήσω για την συνεργασία, πως ο Λογιστής – Φοροτεχνικός αξίζει σεβασμού αντάξιου του κύρους του και της επιστημονικότητάς του.

Πηγή: ΕΝΤΥΠΗ LARISSANET

ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑΣ

ΠΑΠΑΝΑΣΤΑΣΙΟΥ 70 – 3ος ΟΡΟΦΟΣ
ΛΑΡΙΣΑ

Ε.Φ.Ε.Ε.Λ.

Παπαναστασίου 70 - 3ος Όροφος

ΦΟΡΜΑ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑΣ

ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΗΣΤΕ ΜΕ ΤΗΝ ΕΝΩΣΗ